تفاوت دوربین‌های آنالوگ و تحت شبکه IP

اگر شما بدنبال سيستم امنيتي هستيد که محل کار يا منزل خود را نظاره کنيد، يکي از تصميماتي که بايد بگيريد انتخاب ميان دوربين آنالوگ و IP است. دوربينهاي آنالوگ بر اساس داده‌هاي ويدوئي کار مي‌کنند مانند تلويزيون يا دوربين فيلم برداري و يا مانيتور و يک IP Camera بر پايه مبناي ديجيتال يا باينري، داده‌ها را ارسال مي‌نمايد و همانند ديگر تجهيزات تحت شبکه يک آدرس به خود اختصاص مي‌دهد، در دوربين‌هاي IP علاوه بر محيط شبکه داخلي در مرورگرهاي وب هم مي‌توان تصاوير را رصد کرد. حال بياييد يک مقدار دقيق تر به نظرات مخالفان و موافقان نگاه کنيم تا بدانيم کداميک مناسب ترين و بهترين گزينه براي شما مي‌باشد. موافقان دوربينهاي آنالوگ:

قيمت ارزان: عموماً دوربينهاي آنالوگ از قيمت ارزانتري نسبت به IP برخوردارند.
تنوع: دوربينهاي آنالوگ در مدلها و قالبهاي مختلفي طراحي و عرضه شده‌اند.
سازگاري بالا: نصب و راه‌اندازي آنها بسيار ساده مي‌باشد.
مخالفان دوربينهاي آنالوگ:
فقدان امکانات: بسياري از دوربينهاي آنالوگ از تکنولوژي روز بي بهره اند مانند زوم ديجيتال.
مشکل تداخل امواج و دزدي تصاوير: در دوربينهاي آنالوگ بدليل ارسال تصاوير بدون رمزگزاري هک کردن براحتي امکان‌پذير مي‌باشد.
عدم پوشش نظارتي در فضاهاي بزرگ: دوربينهاي آنالوگ براي نظارت محيط‌هاي وسيع گزينه مناسبي نيستند.
خريد نرم‌افزار: به تعداد دوربينهاي آنالوگ بايستي مجوز نرم‌افزاري نيز خريداري شود.
موافقان دوربينهاي IP Camera:
بهترين گزينه براي وايرلس: اين دوربينها پس از رمزگذاري، ديتا را ارسال مي‌نمايند پس اگر شبکه شما هک شود امکان هک کردن تصاوير ابداً وجود ندارد.
امکان تامين ولتاژ برق با يک کابل شبکه: در مدلهاي PoE به جاي کابل کشي برق و شبکه کافيست فقط يک رشته کابل مانند Cat5 براي رساندن برق و ديتا استفاده شود.
نظارت از طريق اينترنت: دوربينهاي IP براي نظارت از راه دور خيلي بهتر از دوربينهاي آنالوگ مي‌باشند.
ذخيره آسان اطلاعات: ذخيره ديتا به مراتب ساده‌تر و دسترسي به آن آسانتر از دوربينهاي آنالوگ مي‌باشد.
مخالفان دوربينهاي IP Camera:
قيمت بالا:دوربين‌هاي IP بدليل امکانات و تکنولوژي روز بکار رفته در آنها قيمت بالاتري دارند.
نياز به پهناي باند زياد: دوربين‌هاي IP به نسبت آنالوگ از پهناي باند زيادتري استفاده مي‌کنند
تکنولوژي دوربين‌هاي آنالوگ HD-SDI از ? سال پيش براي حفظ بازاردوربين مداربسته آنالوگ معرفي شد و اين تکنولوژي توسط شرکت‌هاي کره‌اي که فقط دوربين مداربسته آنالوگ توليد مي‌کردند عرضه شد.
HD-SDI به جهت نقاط ضعف بسيار زيادي که دارد نتوانست موفقيت زيادي بدست آورد و با فروش کم تقريباً با شکست مواجه شده است.
نقاط ضعف دوربين مداربسته HD-SDI:
بيشترين رزولوشن تصوير در دوربينمداربستهHD-SDI? مگاپيکسل است در حالي که در دوربين
ip، دوربينهاي با رزولوشن تصوير بيشتر از ?? مگاپيکسل توليد شده است و در حال حاضر حتي دوربين‌هاي مداربسته ?وحتي ? مگاپيکسل هم از لحاظ اقتصادي و هم کيفيت تصوير به صرفه تر مي‌باشند و فرق قيمتي چنداني با دوربين‌هاي HD-SDI ندارند.
بزرگترين ضعف دوربين‌هاي مداربسته HD-SDI ضعف در دست گاه‌هاي ذخيره ساز آن مي‌باشد که تا به امروز فقط دستگاه DVR 4و?کانال براي آن توليد شده است وهنوز خبري از دستگاه‌هاي ?? کانال و يا بالاتر نيست.
در نوع دوربين‌هاي آنالوگ HD-SDI محدوديت کابل کشي يکي ازچالش‌هاي بزرگ مي‌باشد و حتي اگر بهترين نوع کابل کواکسيال RG نيزجهت کابل کشي استفاده گردد بيشتر از ??? متر کابل کشي امکان‌پذير نيست و بايستي يک تقويت کننده تصويردر طول کابل کشي قرار داده شود.
يک دستگاه DVR چهار کانال HD-SDI به علت قيمت بالايي که دارد تقريباً برابر با قيمت DVR 16CH FULL D1 از لحاظ اقتصادي اصلاً به صرفه نمي‌باشد.
انتقال تصوير
به طور کلي براي انتقال تصاوير[?] دوربين‌هاي مداربسته از پروتکل IP استفاده مي‌شود. اين سيستم قابل استفاده بر روي شبکه‌هاي محلي و همچنين شبکه اينترنت مي‌باشد. براي انتقال تصاوير بدون استفاده از اينترنت، بايد يک زيرساخت ارتباطي مستقل ايجاد نمود که اين زيرساخت مي‌تواند در محيط‌هاي شهري يک لينک وايرلس و در فواصل طولاني يک ارتباط فيبر نوري و يا خط تلفن باشد. با استفاده از شبکه اينترنت نيز مي‌تواند تصاوير را منتقل نموده و کاربر مي‌تواند در هر جاي دنيا تصاوير اماکن خود را مشاهده نمايد. اين تصاوير بر روي مرورگر وب کامپيوتر و نرم‌افزارهاي ويژه دوربين مداربسته بر روي گوشي‌هاي تلفن همراه قابل مشاهده خواهند بود. 

دوربين مدار بسته