انواع دوربین مداربسته مورد استفاده در سیستم های حفاظتی

دوربين هاي مداربسته داراي تنوع مارک، نوع و قيمت در بازار هستند. اکثر دوربين مداربسته ها فاقد لنز هستند و با توجه به نياز بايد لنز تهيه و بر روي آن ها نصب گردد.
کيفيت دوربين مداربسته با توجه به تعداد خط تصوير تعيين مي گردد که به آن TVline گفته مي شود. کيفيت مورد قبول از TVline 300 آغاز مي گردد و بهترين کيفيت TVline 600 است. اين دوربين ها فراسوي آنالوگ و يا ديجيتال بودن، خروجي تصوير آنالوگ 75 هرتز را دارند که سيگنال هاي توليد شده توسط کابل coaxial (تصوير) به بخش ضبط تصاوير انتقال مي يابد. برخي از انواع دوربين هاي پيشرفته داراي منوي تنظيم هستند که به صورت ديجيتال روشنايي، وضوح، رنگ و ... را در دوربين مدار بسته تنظيم مي کنند. البته اين نوع دوربين مداربسته ها گران تر نيز هستند

دوربين مداربسته چرخشي و زوم دار (SPEED DOME)
دوربين هاي بسيار قدرتمندي جهت تصوير برداري در سيستم هاي دوربين مداربسته مي باشند بطوري که در محيط هاي باز و سالن هاي توليدي بزرگ در مواردي بهترين گزينه انتخاب مي باشد. در محيط هاي خود بجاي استفاده از چند دوربين مداربسته براي کنترل محل ميتوان از يک دوربين مداربسته چرخشي و زوم دار(Speed dome ) استفاده نمود بطوريکه اين دوربين مداربسته ها قابل چرخش 360 درجه افقي و 180 درجه عمودي مي باشند و قابليت بزرگنمايي تصوير بصورت اپتيکال از خصوصيات بارز اين نوع دوربين مداربسته ها مي باشد.از معايب اين نوع دوربين مداربسته ها که برخي از مصرف کنندگان آن ابراز مي دارند اين است که امکان کنترل و تصوير برداري از همه نقاط در يک لحظه را دارا نمي باشند. دوربين هاي ثابت اين مزيت را دارند که همه وقت از محيط نصب شده تصوير برداري کنند. در مواردي که حساسيت براي ضبط کليه رخداد هاي اتفاق افتاده ضروري مي باشد دوربين هاي ثابت توصيه مي شود و در کنار آن اگر از اين نوع دوربين مداربسته (چرخشي) نيز استفاده شود.اين نوع دوربين ها در دو نوع (قابل استفاده در محيط داخلي و قابل استفاده در محيط خارج ( عايق در برابر رطوبت و گردو غبار) در بازار موجود مي باشد). اين دوربين مداربسته هاي چرخشي و زوم دار به نسبت دوربين مداربسته هاي ثابت گرانتر مي باشد ولي خيلي خيلي بهتر از دوربين مداربسته هاي ثابت کارايي دارد.اکثر دوربين مداربستههاي استفاده شده در اين نوع بسته ها قابليت ديد در شب را دارند و با حداقل نور محيط ثابليت تصوير برداري را دارند.

دوربين مداربسته مادون قرمز (ديد در شب)
اين دوربين مداربسته داراي لنزهايي مجهز به LED مادون قرمز است از اين رو در تاريکي مطلق نيز قدرت دريافت تصوير را نيز دارد. اين دوربين مداربسته ها غالبا ضد آب نيز هستند. دسته بندي اين دوربين مداربسته ها با توجه به مقاومت در برابر نفوذ آب، تعداد و قدرت LEDهاي مادون قرمز و مشخصات تصويرشان صورت مي گيرد.

 

انواع لنز و لوازم جانبي دوربين مداربسته
لنز در همه دوربين هاي مداربسته به منظور دريافت تصوير مورد استفاده قرار گرفته است، که با توجه به نوع دوربين لنزها نيز متفاوت هستند. از اين رو مي توان به لنزهاي ثابت يا fix، لنز متغير يا vari focal، لنز manual Iris، لنز AutoIris، لنز با قابليت بزرگنمايي يا زوم و يا حتي لنزهاي مربوط به mini camera، Dome camera و لنزهاي Board اشاره نمود.

 

تجهيزات جانبي دوربين مداربسته
سيستم هاي مدار بسته علاوه بر اجزايي که به آن ها اشاره شد ممکن است داراي اجزاي ديگر نيز باشند که در موارد خاص از آن ها استفاده مي شود. مثلا مي توان به تجهيزات دوربين speed Dome اشاره کرد. يکي ديگر از اين اجزا محفظه دوربين مداربسته يا housing، پايه و کاورها، multiplexerها و Quadها است.

 

نمايش و ضبط تصوير
VCR خانگي (DOMESTIC VCR)
ساده‌ترين و ارزانترين راه براي ضبط تصاوير گرفته شده به وسيله دوربين‌ها استفاده از VCR ‌هاي خانگي است. اين دستگاه‌هاي معمولا امکان ضبط 8 ساعت تصوير را براي شما ايجاد مي‌کنند که البته مي‌توانيد با استفاده از سيستم کنترل ضبط تصاوير تنها تصاوير داراي حرکت را ضبط کنيد.

معايب: بيشتر VCR‌هاي خانگي داراي زمان Take up نسبتا بالايي هستند.(زمان Take up به تاخير دستگاه بين گرفتن دستور ضبط و شروع ضبط گفته مي‌شود)
در صورتي که از VCR براي ضبط تصاوير تلويزيون استفاده مي‌کنيد, در صورت انتخاب دوربين به عنوان ورودي قادر به ضبط تصاوير ديگري مانند تصاوير تلويزيون نخواهيد بود.
مزايا: بسيار کم هزينه. اين هزينه کم اين امکان را به شما خواهد داد تا از يک VCR جداگانه براي ضبط تصاوير دوربين‌ها استفاده کنيد.
با اين حال استفاده از VCR در سيستم‌هاي مداربسته حرفه‌اي کاملا منسوخ شده است اما براي يک سيستم ساده خانگي مي‌تواند انتخاب خوبي باشد

ويدئو تايم لپس (DOMESTIC VCR)
اين دستگاه‌ها تقريبا شبيه به VCR‌هاي خانگي هستند با اين تفاوت که شما مي‌توانيد تعداد فريم‌هاي ضبط شده تصوير را تغيير دهيد. اين قابليت اين امکان را به شما مي‌دهد تا تصاوير را براي مدت بيشتري ضبط کنيد. اين دستگاه ميذتواند طوري تنظيم شود تا تصاوير را براي مدت 24, 240 و يا 960 ساعت بر روي نوارهاي ويدئويي معمولي ضبط کند.

معايب: هرچه مدت ضبط تصاوير را افزايش دهيد فاصله بين فريم‌هاي ضبط شده نيز افزايش مي‌يابد و تصاوير از حالت واقعي دور مي‌شوند.

مزايا: قابليت ضبط طولاني. قيمت نسبتا مناسب. اين دستگاه‌هاي همچنين داراي قابليت‌هايي مانند آلارم يا بازنويسي خود کار بر روي نوار نيز هستند.

 

DVR -DIGITAL VIDEO RECORDER
DVR دستگاهي است که تصاوير آنالوگ را از دوربين مداربسته دريافت کرده و پس از تبديل آنها به اطلاعات ديجيتال آنها را ضبط مي‌کند. معمول‌ترين حافظه مورد استفاده در اين دستگاه‌ها هارد ديسک‌هاي معمولي هستند. اين دستگاه با توجه به نوع قابليت نصب تعداد مختلفي هارد ديسک را دارند.
از DVRها مي‌توان در ترکيب با مالتي پلکسر و سيستم موشن دتکتور استفاده کرد. DVRها به دو دسته تقسيم مي‌شوند:
-standalone : ان دستگاه امکان ضبط و نمايش تصاوير را براي شما فراهم مي‌آورد.
- PC-based: اين دستگاه بر روي رايانه نصب شده و امکان استفاده و ظبط تصاوير بر روي رايانه را فراهم مي‌آورد.
مزايا: دستگاه‌هاي DVR تقريبا تمامي قابليت‌هاي گفته شده در مورد دستگاه‌هاي قبلي مانند ضبط و نمايش چند تصوير هم زمان, آلارم, موشن دتکتور و ... را دارا مي‌باشند که نصب دوربين مدار بسته را بسيار آسان مي‌کند.
رزوليشن تصاوير ضبط شده نسبتا بالا است.

دسترسي به تصاوير با توجه به زمان و تاريخ ضبط به راحتي امکان پذير است.

پس از گرفتن کپي کيفيت تصاوير به هيچ وجه کاهش نمي‌يابد.

ظرفيت بالاي ضبط تصاوير نياز به تعويض دائم نوار را از بين مي‌برد.

امکان ضبط تصاوير مدتي قبل از تشخيص حرکت نيز وجود دارد.

اتصال آسان دستگاه ِDVR به شبکه يا اينترنت امکان مشاهده تصاوير از راه دور را فراهم مي‌آورد.

معايب: هزينه نسبتا بالا. (البته ممکن است در ابتدا هزينه اين دستگاهDVR بالا به نظر برسد اما قابليت‌هاي اين دستگاه نسبت به قيمت ان استفاده از اين دستگاه‌DVR را بسيار معقول کرده است)

سوئيچر (SWITCHER)
سوئيچر دستگاهي است که مي‌توان به وسيله آن تصاوير دوربين‌هاي متفاوت را به طور نوبتي بر روي مانيتور نمايش داد. خروجي نمايش داده شده را همچنين مي‌توان ضبط نيز کرد. براي ضبط تصاوير مي‌توان از يک VCR استفاده کرد. بايد توجه داشت که تصاوير ضبط شده به وسيله سوئيچر Real-time هستند و مي‌توانند داراي کيفيت بالايي باشند. از اين رو هنوز نيز از افراد حرفه‌اي ترجيح مي‌دهند از سوئيچر استفاده کنند و مي‌توان گفت قابليت ضبط Real time در سوئيچر باعث شده که تا حدودي محدوديت سوئيچر در ضبط تنها يک تصوير در نظر گرفته نشود.
به طور کلي استفاده از سوئيچر در سيستم‌هايي توصيه مي‌شود که نبايد هزينه نصب آنها بالا باشد.

مزايا: ساده, ارزان, تصاوير real time و با کيفيت

معايب: در لحظه تنها مي‌تواند يک تصوير يک دوربين را ضبط کند.

 

کواد (QUAD SPLITTER)
کواد دستگاهي است که از قابليت نمايش چهار تصوير همزمان بر روي مانيتور برخوردار است. از اين دستگاه‌ها زماني استفاده مي‌شود که نياز به نمايش چندين (حداکثر چهار) تصوير بر روي مانيتور باشد. اين دستگاه‌ها نيز مانند سوئيچر تنها مي‌توانند تصوير نمايش داده شده بر روي مانيتور را نمايش دهند.
مزايا: ساده, قابليت نمايش چند تصوير همزمان
معايب: تنها مي‌تواند تصوير يک دوربين يا چهار دوربين را در اندازه يک چهارم تصوير ضبط کند.

 

مالتي پلکسر (MULTIPLEXER)
مالتي پلکسر دستگاهي است که امکان ضبط چند تصوير را در اندازه کامل و به صورت همزمان فراهم مي‌کند. اين دستگاه مالتي پلکسر همچنين امکانات نظارتي بيشتري را در مقايسه با کواد و سوئيچر فراهم مي‌کند. اين دستگاه ‌ها مي‌توانند چندين تصوير را به طور همزمان نشان دهند و از انعطاف پذيري بالايي براي به وجود آوردن روشذهاي مختلف نظارتي برخوردارند.

چه زماني بايد از مالتي پلکسر استفاده کرد

به طور کلي استفاده از مالتي پلکسر بيشتر در سيستم‌هاي مدار بسته پيچيده‌تر که نياز به سيستم نظارتي سطح بالايي دارند يا در مواردي که نياز به ضبط تمامي تصاوير دوربين‌ها به طور همزمان وجود داشته باشد استفاده مي‌کنند.

مزايا: ضبط همه تصاوير دوربين‌ها به طور همزمان, امکان فراهم آوري سيستم نظارتي پيچيده‌تر, امکان مشاهده مناطق بزرگ با استفاده از نمايش چند تصوير از دوربين‌هاي مختلف
معايب: عدم ضبط تصاوير به صورت Real-time, افزايش قيمت کلي سيستم نصب شده .

 

در مالتي پلکسر مشکل هر دو دستگاه کواد و سوئيچر در عدم تواني ضبط چند تصوير همزمان حذف شده اما بايد به اين نکته توجه داشت که تصاوير فرستاده شده از دوربين به طور غير همزمان به مالتي پلکسر مي‌رسند. اين تصاوير نمي‌توانند مستقيما در VCR ذخيره شوند چون اين دستگاه تنها قابليت ذخيره يک تصوير در هر لحظه را دارد. بنابراين مالتي پلکسر تصاوير دوربين‌هاي مختلف را به نويت در حافظه VCR ذخيره مي‌کند. در اين حالت اين دستگاه مي‌تواند تا 50 تصوير از دوربين‌هاي متفاوت را در يک ثانيه ذخيره کند و در زمان باز کردن فايل‌هاي تصويري نيز مالتي پلکسر تصاوير مربوط به يک دوربين مداربسته را به طور منظم نمايش مي‌دهد.