مزایا و معایب انواع دوربین ها

مزاياي دوربين هاي آنالوگ:
-قيمت پايين
-تنوع گسترده در بازار ايران
-سادگي نصب نسبت به دوربين هاي ديجيتال

معايب دوربين هاي آنالوگ:
-کيفيت آنالوگ : کيفيت پايين تر نسبت به ديجيتال
-امکان نويز پذيري: به دليل استفاده از سيستم آنالوگ
-هزينه بالاي سيم کشي
-ارتباط بيسيم با کيفيت پايين و نا امن

همانگونه که اشاره گرديد هنوز دوربين هاي آنالوگ در بازار ايران به عنوان دوربين هاي مداربسته متداول بکار مي روند. شايد بتوان يکي از دلايل عمده آن را عدم نياز به دانش شبکه اي دانست. بسياري از شرکت ها کارمندان خود را تنها به منظور راه اندازي و نصب دوربين هاي آنالوگ آموزش مي دهند و از آموزش هاي نسبتا پيچيده شبکه اي در مورد دوربين هاي ديجيتال صرف نظر مي کنند. لذا همچنان تقاضاي دوربين هاي آنالوگ در بازار ايران بسيار بالاتر از دوربين هاي ip و تحت شبکه است.

همين امر واردکنندگان دوربين هاي مداربسته را نيز به واردات بيشتر دوربين هاي آنالوگ نسبت به دوربين هاي ديجيتال سوق مي دهد. در هر حال يکي از مزاياي اصلي دوربين هاي آنالوگ قيمت پايين تر آنهاست. گرچه همين قيمت پايين در پروژه هاي بزرگ در بالابودن هزينه هاي سيم کشي گم مي شود. توجه به اين اصل که هر دوربين با يک سيم جداگانه به دستگاه کنترل کننده وصل مي شود و اين خود با افزايش تعداد دوربين ها و مسافت بالاي بين دوربين ها هزينه هنگفتي را سبب مي شود.

دوربين هاي آي پي تحت شبکه
دوربين هاي ip نسل جديد دوربين هاي مداربسته هستند. امروزه بازارهاي جهاني تمايل زيادي به دوربين هاي ديجيتال نشان داده است. اين دوربين ها همانگونه که از نامشان پيداست از امواج کاملا ديجيتال براي تحليل و ارسال داده هاي تصوير و صدا استفاده مي کنند. يعني برخلاف دوربين هاي آنالوگ، اين دوربين ها از همان ابتداي دريافت تصاوير امواج را ديجيتال مي کنند. ضمن بکارگيري از امواج ديجيتال ، آنها تحت بستر شبکه کنترل و مرتبط مي شوند. هر دوربين همانند يک وسيله در شبکه عمل مي کند و به وسيله شناسه شبکه ip و در قالب الگوها و قوانين شبکه به مرکز کنترل متصل مي گردد.
همين ويژگي تحت شبکه بودن در دوربين هاي مداربسته ip براي آنها مزاياي زيادي را به همراه مي آورد.
مزاياي دوربين هاي آي پي
-کيفيت بالاي تمام ديجيتال
-امکان استفاده بهينه از کابل هاي ارتباطي
--امکان ارتباط بيسيم با امنيت و کيفيت بالا
-امکان ارسال همزمان تصوير،صدا و برق در بستر شبکه

معايب دوربين هاي آي پي
-قيمت بالاي دوربين ها
-محدوديت پهناي باند
دوربين هاي تحت شبکه ارتباط نزديکي با شبکه جهاني اينترنت دارند. مي توانند از شبکه داخلي به شبکه اينترنت متصل شوند و يا حتي مستقل از شبکه داخلي به اينترنت مرتبط شده و از آن طريق کنترل شوند.
براي ضبط تصاوير آنها ديگر نيازي به dvr نيست بلکه يک دستگاه که تنها ارتباط شبکه اي ايجاد کرده و داده هاي دوربين هاي آي پي را ذخيره کند کافي است. به همين دليل مفهوم ضبط ديجيتال جاي خود را به مفهوم کاربردي تر ضبط شبکه مي دهد. دستگاه ضبط تصاوير ديحيتال nvr بدين منظور مورد استفاده قرار مي گيرد.

کاربرد دوربين هاي مداربسته ip آنجا نمود روشني پيدا مي کند که در پروژه هاي بزرگ بهينه سازي سيستم يک امتياز محسوب مي شود. اينکه چگونه تصاوير با حداقل کابل ارتباطي و با بالاترين کيفيت ممکن به مرکز نظارتي منتقل شود تنها از سيستم هاي تحت بستر شبکه بر مي آيد. امروزه يکي از دغدغه هاي مردم، عدم تمايل به وجود هرگونه سيم ارتباطيست. به همين دليل است که شرکت هاي جهان تمام تلاش خود را بر ارتباطات بيسيم متمرکز مي کنند.
در سيستم هاي مداربسته آنجا که نياز به کابل ارتباطي است دوربين هاي تحت شبکه مي توانند با ارتباطات سري و شبکه اي از افزايش تعداد سيم جلوگيري کنند. حال آنکه در بسياري از مواقع در دوربين هاي شبکه مي توان از ارتباط کاملا بي سيسم استفاده کرد.

ارتباط دوربين هاي مداربسته بيسيم از طريق ip بسيار مطمئن تر و امن تر است. برخلاف دوربين هاي آنالوگ که نگراني است ربوده شدن تصاوير توسط هر فرد مبتدي توسط دريافت امواج آنالوگ وجود داشت در سيستم هاي بستر شبکه امکان کد گذاري امنيت بالايي را براي آن فراهم مي کند. ضمن اينکه ارتباط بيسيم ديجيتال و تحت شبکه بدون افت کيفيت تصوير و صداست و امواج نويز بر کيفيت تصوير بي تاثير است.

بحث دوربين هاي تحت شبکه آي پي همسان با بحث بر سر شبکه هاي کامپيوتري بسيار گسترده و پيچيده است. اما ارتباط شبکه با دوربين هاي آي پي هر پيشرفت مرتبط با شبکه را نير بر دوربين ها لحاظ مي کند. از آن جمله مي توان به يکي از آخرين پيشرفت هاي شبکه يعني power ove ethernet يا به اختصار poe اشاره کرد که اين قابليت دوربين هاي آي پي را نيز شامل شده است.
poe برق را در بستر شبکه مي فرستد و از کابل برق جداگانه فاکتور مي گيرد. در واقع دوربين هاي مداربسته ip با قابليت poe تصوير ، صدا و برق را تنها از طريق همان کابل شبکه منتقل مي کنند. که اين يک مزيت براي سيستم هاي تحت شبکه بشمار مي رود.

دوربين هاي دومنظوره
اين دوربين ها در واقع دوربين هاي آنالوگي هستند که پرت خروجي شبکه نيز در آنها تعبيه شده است. کيفيت آنها آنالوگ است و امکان استفاده از آنها بصورت دوربين آنالوگ و يا دوربين تحت شبکه وجود دارد.
استفاده از اين دوربين ها تنها زماني توصيه مي شود که سيستم مداربسته از نوع آنالوگ بوده اما اتصال يک يا چند دوربين بصورت مستقيم به شبکه مورد نياز است.

دوربين هاي دام dome
معني لغتي کلمه دام dome گنبد است. در واقع دوربين دام به معني دوربين گنبدي شکل بوده و عنوان دوربين هاي سقفي نيز درباره آنها بکار ميرود. اين دوربين ها بيشتر براي نصب بر روي سقف طراحي شده و در اشکال فانتزي و متفاوتي در بازار موجود است. صرف نظر از قابليت ديد در شب و يا نوع لنز يا نوع امواج به کليه دوربين هاي سقفي گنبدي شکل دوربين دام گفته مي شود.

دوربين هاي صنعتي
استفاده از اين دوربين ها برخلاف نامشان در بازار ايران، منحصر به مصارف صنعتي نيست. اين دوربين ها که نام اصليشان دوربين هاي بادي body camera مي باشد دوربين هاي مکعب مستطيل شکلي هستند که معمولا قابليت نصب لنز بصورت جداگانه روي آنها تعبيه شده است. از آنجا که ساير دوربين ها قابليت سوار شدن لنز يا تعويض آن را ندارند از اين دوربين ها بيشتر در جاهايي استفاده مي شود که زوم يا فکوس مطلوب باشد.
دوربين هاي صنعتي با قاب و يا بدون قاب در داخل و يا خارج ساختمان ها مورد استفاده قرار مي گيرند.

دوربين هاي مينياتوري
دوربين هاي مينياتوري يا mini camera همانگونه که از نامشان پيداست دوربين هاي مداربسته کوچک متداول در بازار هستند. از اين دوربين ها بيشتر به عنوان دوربين هاي مخفي استفاده مي شود. معمولا آنها را در جايي که مي خواهند دوربين نامحسوس باشد بکار مي گيرند.

دوربين هاي آي آر
به کليه دوربين ها که از نور مادون قرمز براي تشخيص تصاوير استفاده مي کنند دوربين هاي اينفرارد يا ir گفته مي شود. در دوربين هاي مداربسته از اين تکنولوژي بيشتر براي تشخيص تصاوير در تاريکي استفاده مي شود. معمولا تعدادي led در اطراف لنز اين دوربين ها نصب شده و بوسيله يک سنسور نور در تاريکي روشن مي شوند.

دوربين هاي اسپيددام چرخشي
دوربين هاي چرخشي يا speed dome و يا ptz به کليه دوربين هاي مداربسته گفته مي شود که قابليت چرخش دوربين در جاي خود بوسيله کنترل کننده يا اتوماتيک فراهم شده باشد. از اين دوربين ها بيشتر در مواقعي استفاده مي شود که نياز است که فرد تصاوير دوربين مداربسته را همزمان نظارت کند. از اينرو فرد مي تواند با استفاده از قابليت ptz سيستم هاي مداربسته ، دوربين را به هر جهت که مي خواهد بچرخاند و در هر جا که مي خواهد زوم کند. دوربين هاي اسپيد دام به دليل تعبيه شدن موتور روي آنها از قيمت بالاتري نسبت به ساير دوربين هاي مداربسته برخوردارند.

دوربين هاي ضد آب
به هر دوربين مداربسته که قاب آنها طوري طراحي شده باشد که از نفوذ آب به آن جلوگيري کند دوربين هاي ضد آب مي گويند. ممکن است خود لنز نيز ضد آب (واتر پروف) طراحي شود اما در بيشتر موارد اين قاب دوربين است که به عنوان ضد آب شناخته مي شود. دوربين هايي که بايد در فضاي باز استفاده شوند و يا به اصطلاح دوربين هاي out door مي بايست از قاب هاي ضد آب استفاده کنند.

دوربين هاي مخفي
دوربين هاي مداربسته مخفي مي توانند در هر شکل و اندازه وجود داشته باشند. از آنجا که استفاده از دوربين هاي مخفي کاملا ابتکاري مي باشد مي توان آنها را در هر جاي ممکن جاسازي کرد. انواع پيش ساخته آنها در قاب هاي مختلفي مثل قاب سيستم اطفاء يا قاب زنگ ، ساعت ديواري ، پريز برق موجود است. معمولا از دوربين هاي مينياتوري به عنوان دوربين هاي مخقي استفاده مي شود.