نصب و راه اندازی درب های اتوماتیک نوری در دفاتر شرکت میتسوبیشی

شرکت ميتسوبيشي به تازگي نمونه هايي از درب هاي اتوماتيک نوري،سات شرکت INTEGRATED DESIGN را در دفتر مرکزي خود نصب نموده است. دفتر مرکزي شرکت مذکور که يک ساختمان 34 طبقه در شهر توکيو پايتخت شرکت ژاپن مي باشد و در يکي از مناطق شلوغ و پر رفت و آمد اين شهر واقع شده است به طوري که مراکزي همچون ايستگاه قطار درون شهري و نيز مرکز تجاري »مارونچي» بزرگترين و مهمترين بازار توکيو ،در مجاورت اين ساختمان قرار گرفته اند. اين شرکت بزرگترين شرکت تجاري در کشور ژاپن است و بالغ بر 500 نمايندگي و شرکت تجاري در کشور ژاپن است و بالغ بر 500 نمايندگي و شرکت زير مجموعه در بيش از 80 کشور جهان را دارا مي باشد.از اين رو با توجه به اهميت اين شرکت و نيز وجود حساسيت هاي بالا نسبت به مقوله امنيت و کنترل تردد به دفاتر آن ،مقامات اين شرکت به همراه تيم پروژه نصب سيستم هاي کنترل تردد درصدد برآمدند تا براي تردد و دسترسي به ساختمان محدوديت هايي قائل شوند به گونه اي که تنها افراد مجاز از قبيل کارمندان و مراجعه کنندگان امکان تردد به انجا را داشته باشند .از اين رو نياز به درب هاي اتوماتيک در ورودي هاي ساختمان احساس گرديد. البته مديران اين شرکت بر اين نکته تاکيد داشتند که نصب سيستم هاي کنترل تردد بايستي به گونه اي انجام پذيرد که کارمندان و مراجعه کنندگان به هنگام استفاده از آن احساس راحتي نموده و هرگز از اين احساس را که محدوديتي بر انها تحميل شده است را نداشته باشند. به همين منظور و در جهت براورده ساختن انتظارات مقامات اين شرکت ،تيم پروژه نصب و راه اندازي سيستم کنترل تردد ،درب هاي اتوماتيک FASTLANE+ ساخت شرکت DESIGN INTEGRATED، که در نوع خود بسيار پيشرفته و بي نظيرند، را انتخاب نمود. FASTLANE+ عبارت است از يکي از جديد ترين نمونه هاي درب اتوماتيک که تاکنون در بازار عرضه شده است. درب مذکور به بازوهايي گردان مجهز مي باشد که با استفاده از فن آوري اپتيک ورود و خروج افراد را کنترل مي نمايد. اگر چنانچه فردي مجاز به ورود و داخل ساختمان نباشد بازوهاي مذکور که از سرعت عمل بالايي برخوردار هستند، از تردد وي جلوگيري به عمل خواهد آورد.

يکي از تخلفاتي که بعضي از افراد متخلف و خرابکار به هنگام مواجه شدن با چنين درب هايي بدان متوسل مي شوند عبارت است از تعقيب افراد مجاز به تردد و حرکت کردن پشت سر و چسبيده به انها به طوري که بسياري از درب هاي از اين نوع متوجه اين پديده نمي شوند و بدين ترتيب افراد غير مجاز نيز به مکان مورد نظر تردد مي کنند. به منظور جلوگيري و مقابله با اين پديده درب هاي اتوماتيک FASTLANE+ به همراه سيستم کنترل تردد NEX WATCH مورد استفاده قرار گرفته اند به طوري که ديگر امکان تردد اين قبيل افراد غير ممکن مي شود .دليل اين امر به کار گيري فن آوري اپتيک (نوري) در درب هاي FASTLANE+ مي باشد. عملکرد اين فن آوري بدين شکل است که هموراه يک منبع مولد پرتو (BEAM) هاي نور نامرئي در يک طرف درب قرار دارد و در طرف ديگر آن يک دستگاه گيرنده (DETECTOR) پرتو نور را دريافت مي کند حال چنانچه فردي از درب مذکور عبور نمايد براي مدت کوتاهي باعث مي شود تا پرتو نوري قطع شود.عدم دريافت پرتو نور توسط گيرنده به معناي عبور يک نفر بوده و از اين رو ديگر امکان عبور بيش از يک نفر با همان نشالنه (TOKEN) تردد از قبيل کارت تردد هوشمند اثر انگشت و يا نشانه هايي از اين نوع وجود نخواهد داشت. حال چنانچه فردي بخواهد به زور متوسل شود ديگر سيستم هاي امنيتي از قبيل دوربين هاي مدار بسته و آزيرهاي امنيتي وارد عمل شده و ماموران امنيتي را از اين موضوع آگاه مي سازند.

لازم به ذکر است که در انجام اين پروژه شرکت ميتسوبيشي از مشاوره فني شرکت YONEI (يکي از شرکت هاي وابسته به ميتسوبيشي) بهره گرفت .در همين رابطه مدير شرکت YONEI چنين اظهار نظر نمود:«ما به عنوان يکي از مشاور فني در اين پروزه استفاده از درب هاي اتوماتيک FASTLANE+ مدل R400MA را پيشنهاد نموديم چراکه معتقديم درب هاي مذکور تمام نيازمنديهاي مديران شرکت ميتسوبيشي را برآورده خواهند ساخت. که اين امر به دليل دارا بودن ويژگي هايي از قبيل راحتي کارمندان و مراجعه کنندگان به هنگام تردد از اين درب ها ،طراحي منحصر به فرد با ظاهري بسيار زيبا و نيز عملکرد موفق آن مي باشد»