مزایا و معایب دوربین‌های آنالوگ و شبکه

با پيشرفت‌هاي انجام شده در مسير ساخت دوربين‌هاي شبکه امروز اين دوربين‌ها تقريبا از همه نظر نسبت به دوربين‌هاي انالوگ داراي برتري هستند. تنها برتري اصلي دوربين‌هاي انالوگ سادگي و ارزان بودن آنهاست.[??]

در پايين به تعدادي از اين مزايا و معايب اشاره خواهيم کرد: دوربين‌هاي انالوگ ساده هستند: سادگي دوربين‌هاي انالوگ باعث شده که بازه بسيار بيشتري از شرکت‌ها قابليت نصب اين دوربين‌هاي داشته باشند. اين باعث مي‌شود که بيشتر شرکت‌هاي نصب کننده سيستم‌هاي مداربسته شما را به استفاده از اين سيستم ترقيب کنند. اين کار بيشتر به دليل عدم داشتن اطلاعات کافي در مورد دوربين‌هاي شبکه توسط اين شرکت‌ها مي‌شود. دوربين‌هاي انالوگ ارزان قيمت هستند: همه ما مي‌دانيم قيمت يک محصول مي‌تواند چه وزنه سنگيني در انتخاب آن باشد. بايد بدانيد حتي ساده ترين و ارزان قيمت ترين دوربين‌هاي شبکه به هيچ عنوان از نظر هزينه با دوربين‌هاي انالوگ قابل مقايسه نيستند. دوربين شبکه داراي تکنولوژي جديدتري است: تکونولوژي هر محصول داراي يک طول عمر است. به ويژه در زمينه تجهيزات الکترونيکي تکنولوژي به سرعت در حال تغيير است (دوربين مدار بسته)

امروزه اين تغييرات بيشتر در جهت گسترش دوربين‌هاي شبکه در حال حرکت است.

اين بدين معناست که پس از گذشت چندين سال دوربين‌هاي انالوگ از رده خارج شده و به صورت يک تکنولوژي قديمي در خواهد امد.

دوربين‌هاي شبکه محدوديت کيفيت تصوير ندارند: بعدها بيشتر در مورد محدوديت دوربين‌هاي انالوگ صحبت خواهيم کرد.

يکي از مهمترين اين محدوديت‌ها محدوديت کيفيت تصوير است.

از نظر کيفيت تصوير دوربين‌هاي انالوگ هرگز نمي‌توانند به کيفيتي

بيش از ??? × ??? دستيابي داشته باشند.

براي دستيابي به تفکيک پذيري‌هاي بالاتر هيچ روش مناسبي به جز استفاده از دوربين‌هاي شبکه

وجود نخواهد داشت.

تکنولوژي جديد : HDCVI و HDTVI
امروزه با گسترش تکنولوژي شاهد پيشرفت هاي چشم گيري در عرصه دوربين مداربسته و سيستم هاي حفاظتي هستيم و شاهد آن هسيتم که دوربين هاي آنالوگ با کيفيت هاي HD و Full HD نيز روانه بازار مي گردند که يکي از محبوب ترين آنها تکنولوژي HDCVI کمپاني Dahua چين مي باشد.

با ورود اين تکنولوژي ها شاهد بوديم که دوربين هايي با کيفيت هاي 720p و 1080P نيز در بستر آنالوگ و همان کابل کشي هاي قديمي توليد شده است که تقريبا هزينه اي برابر با دوربين هاي آنالوگ قديمي تر دارد.

براي استفاده از اين تکنولوژي نيازي نيست که از کابل هاي خاصي استفاده شود و همان کابل هاي RG59 سابق توانايي ارسال تصاوير با کيفيت HD را به دستگاه DVR دارا مي باشد. نقاط قوت اين تکنولوژي محدود به کيفيت نمايش تصاوير نيست و ساير خصوصيات نظير : حذف نور پس زمينه در تصاوير يا همان WDR گستره گسترده ديناميک و يا تابع BLC که مربوط به تنظيم خودکار کنتراست تصوير مي باشد نيز به طور چشم گيري پيشرفت داشته اند.

تنها نقطه ضعف اين تکنولوژي انحصاري بودن آن مي باشد که فقط در اختيار کمپاني Dahua مي باشد و اين امر باعث مي شود تا در اين تکنولوژي هم شاهد رقابت آن چناني براي کاهش قيمت و هم پيشرفته تر شدن آن و رفع نواقص احتمالي نباشيم.

پس نتيجه گيري مي کنيم که به مرور زمان همان طور که اين تکنولوژي در حال کنار زدن تکنولوژي هاي سابق نظير HD-SDI است پس تکنولوژي ديگري نيز براي کنار زدن اين تکنولوژي به بازار خواهد آمد و آن تکنولوژي قطعا HDTVI مي باشد که در حال حاضر وارد مرحله توليد انبوه نرسيده است اما ديگر بحث انحصاري بودن را ندارد و قطعا اين امر باعث مي شود تا رقابت بر سر توليد اين تکنولوژي منتج به کاهش قيمت اين محصول و توليد انبوه آن از سوي توليد کنندگان باشد.