همه چیز درباره آزمون TOEFL IBT

یکی از مدارک معتبر برای تعیین سطح زبان انگلیسی متقاضیان تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان سراسر دنیا، مدرک تافل است که چند سالی از برگزاری این آزمون به صورت اینترنتی می گذرد. در این گفتار نگاهی داریم به الزامات و شرایط موفقیت در آزمون تافل ای بی تی. با ما همراه باشید.

 

معمولا دانشگاه های مطرح دنیا، از متقاضیانی که خواستار ارائه مدرک زبان تافل هستند، نمره ۷۹ تا ۹۰ را درخواست می کنند. هر اندازه این نمره به عدد ۱۲۰ نزدیک تر باشد،‌ شانس قبولی داوطلب افزایش خواهد یافت.

 

 

بنابراین در اختیار داشتن چنین مدارک زبانی، اگر چه شرط کافی برای پذیرش تحصیلی نیست، اما شرط لازم برای ارسال مدارک است و بدون آن، مدارک متقاضی در فرآیند پذیرش بررسی نخواهد شد. یکی از دلایل علاقه متقاضیان به شرکت در آزمون تافل، برگزاری آن به روش کامپیوتری است که پرسش ها از مرکز بین المللی تافل ارسال و متقاضی می بایست بر اساس بخش های مختلف آزمون، در زمان مشخص، پاسخ ها را به صورت کامیپوتری وارد کن. یعنی همه ۴مهارت ، به صورت کامپیوتری ارائه می شود و بر خلاف آزمون آیلتس که کاغذی است، چیزی بر روی کاغذ ضبط و یادداشت نمی شود. تافل آی بی تی همانند GRE برگزار می شود با این تفاوت که جی آر ایی بخش شنیداری و گفتاری ندارد.

 

 

گرفتن مدرک تافل اینترنتی اصلا کار سخت و غیر ممکنی نیست. نیاز نیست که برای آن هزینه های سر سام آور کرد و معلم خصوصی آنچنانی گرفت و کلاس های خارق العاده رفت! شما باید اول با این آزمون، اهداف آزمون و شرایط برگزاری و ساختار آن به خوبی آشنا شده و سپس خود را برای هر مهارت در زمانی کافی، آماده کنید.

 

 

درباره آزمون تافل اینترنتی

 

 

 

آزمون تافل اینترنتی در اواخر سال ۲۰۰۵ میلادی توسط ETS معرفی شد و جایگزین تافل کاغذی و کامپیوتری مرسوم در دهه های قبل شد. آزمون تافل، به صور کلی آزمونی بر مبنای سیستم آموزشی آمریکاست بر خلاف آزمون آیلتس که بر اساس سیستم و نگاه انگلیسی ها به آموزش زبان انگلیسی است.

 

 

شرکت کننده گان باید در ساعت و روزی مشخص، در محل آزمون حاضر شده و به پرسش ها به صورت اینترنتی پاسخ دهند. سوالات به صورت آنلاین در صفحه نمایش گر ارائه می شود و برگزار کنده آزمون، نقشی در ارائه پرسش ها و نمایش آن به شما ندارد. اعتبار مدارک تافل ۲ سال است. در تافل اینترنتی، تاکید بر روی کلیه مهارت هایی است که در آزمون پرسش می شود. تافل قدیمی، بسیار گرامر محور بود اما ساختارهای جدید آموزش زبان، گرامر محوری را از آموزش و آزمون حذف کرده است و راه های جایگزین بهتری را برای سنجش دانش زبان انگلیسی داوطبان طراحی می کند.

 

فاصله زمانی بین شرکت در آزمون و دریافت نتیجه حدود ۱۴ روز برآورد می شود و یک داوطلب می تواند بارها در طول سال در این آزمون  شرکت کند. آزمونی ۴ ساعته دارای ۴ بخش و ۱۲۰ پرسش، ساختار تافل اینترنتی را تشکیل می دهد. پرسش ها در این آزمون برای هر ۴ مهارت به صورت تصادفی روی صفحه نمایش هر کاربر ارائه می شود و وقت مشخصی برای پاسخ به هر بخش از آزمون وجود دارد. اما امکان پاسخ به پرسش ها در مدت زمان مشخص، وجود دارد و الزامی برای توالی پاسخ به پرسش ها وجود ندارد. یعنی شما می توایند اول پرسش شماره ۴ را پاسخ بدهید بعد پرسش شماره ۱۲ را.

 

به هر حال هر ساله صدها هزار نفر در سراسر جهان از جمله ایران، در آزمون های تافل شرکت می کنند و تقریبا اکثر دانشگاه های دنیا، این مدارک آزمون ارزشیابی سطح سواد انگلیسی متقاضیان تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان را قبول دارند. اعتبار تافل بر خلاف آیلتس ۵ سال هست و این فرصت خوبی برای کسانی است که قصد دارند فرآیند تحصیل در خارج را چند سال پس از اخذ مدرک دنبال کنند. اما دارنده گان آیلتس، فرصت زیادی در اختیار ندارند.

تافل آی بی تی سخت تر یا آسان تر از آیلتس نیست، اما به نظر می رسد به دلیل حجم بالاتر مطالب و فکری بودن بخش خواندنی و شنیداری آزمون تافل، کمی تمرکز داوطلب برای موفقیت در این آزمون باید  بیش تر از آزمون آیلتس باشد که همه چیز به صورت مکتوب در اختیار داوطلبان قرار می گیرد و پاسخ سوالات می بایست روی کاغذ ثبت شود. ثبت اطلاعات روی کامپیوتر در مدت کم،‌تمرکز بیش تری از ثبت اطلاعات روی کاغذ دارد و به همین خاطر، تافل را کمی  سخت می کند .

 

 

 

تافل اینترنتی چه بخش هایی دارد؟

 

 

تافل اینترنتی مانند آیلتس دارای ۴ بخش است که از داوطلب خواسته می شود در محیط مجازی، به پرسش های هر بخش به طور مجزا پاسخ دهد. شما نمی توانید فاصله زیادی را بین پاسخ به هر بخش در اختیار داشته باشید، اما می توانید در طول طرح پرسش های هر بخش،‌ با اطلاع مسئول جلسه، از پست صندلی خود بلند شوید و مثلا آب یا غذا بخورید. اما به هر حال وقت قانونی شما در حال گذر است.

 

بخش نخست بخش درک مطلب است.

 

 

این قسمت با شیوه قدیمی که در بخش کامپیوتری بود تفاوت عمده ای ندارد و از ۳ بخش تشکیل شده است که متن های آکادمیک و علمی را شامل می شود. معمولا هر یک از این سه متن، دارای ۶۰۰ تا ۸۰۰ کلمه بوده و داوطلب باید با دقت کامل متن را خوانده و بر اساس مهارت های درک مطلب، به پرسش های مطرح شده پاسخ دهد. در این قسمت طراحی سوالات با رعایت استانداردهای طراحی آزمون تافل انجام گرفته و لازم است که داوطلبان، با شیوه های طراحی پرسش ها و رد کردن گزینه های نادرست و حدس زدن گزینه های درست و انتخاب نهایی،‌ آشنا شوند. ساختار پرسش هایی که در قسمت درک مطلب یا همان reading ارائه می شود، تلفیقی از پرسش هایی است که در سیستم قدیمی تافل مطرح شد و بخش های جدیدی که در سیستم جدید ارائه گردید.

 

 

در بخش شنیداری آزمون تافل، توانایی داوطب در درک مکالمات انگلیسی ارزیابی می شود. البته لهجه گوینده بخش پرسش های شنیداری تافل، آمریکایی است. بخش  شنیداری تافل اینترنتی با نسخه قبلی تفاوت های زیادی ندارد و داوطلبان باید به ۲ مکالمه و ۴ سخنرانی درسی که با پرسش های مختلفی همراه شده است، در مدت زمان معلومه پاسخ دهند.

 

(۸ مهارتی که شما باید در آزمون تاقل داشته باشید)

 

 

در بخش نوشتاری، هدف آن است که شما به عنوان فردی که قصد دارید در دانشگاه های انگلیسی زبان تحصیل کنید، بتوانید یک متن علمی درست را بر اساس استانداردهای نوشتن برای مقالات و نشریات علمی آماده کنید و این متن، روایی و انسجام و گرامر درستی  هم داشته باشد. بخش نوشتاری تافل اینترنتی از دو قسمت تشکیل شده است که یکی بخش تلفیقی یا integrated و دیگری بخش مستقل یا independent است. هر دو قسمت را داوطلب باید بر اساس پرسش هایی که از وی می شود، بررسی و در وقت معلوم پاسخ دهد.

 

 

این پاسخ، باید در چارچوب استانداردهایی که تافل برای نمره دهی در نظر گرفته انجام شود. نوشته شما باید به صورت شفاف و با پاراگراف های منسجم و استفاده از کلمات ربطی، نظر شما را درباره یک موضوع در قالب نوشتاری چند صد کلمه منعکس کند. یعنی اگر فردی متن شما را مطالعه کرد،‌ متوجه شود که نظر  شما دقیقا درباره سوالی  که مطرح شده چیست و چه دلایلی برای حمایت و توسعه نظری که داشتید، ارائه کرده اید. این مهارت ها را در کلاس های آمادگی آزمون تافل اینترنتی در نظر داشته  و روی آن تکیه کنید. چرا گه تنها گرامر خوب، تضمینی برای نوشتن متن خوب نیست و نویسنده (در این جا داوطلب تافل) می بایست بتواند با خلاقیت خود،  یک موضوع را بسط داده و به نتیجه گیری مشخصی در مدت زمان لازم برسد. متن شما معمولا نباید بیش از ۳۵۰ کلمه باشد.

 

در قسمت تلفيقي داوطلب بايد در ابتدا متن کوتاهي را بخواند (۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه) و سپس به يک نطق مرتبط با متن گوش دهد. بعد از آن بايد با استفاده از اطلاعاتي که از متن و سخنراني به‌دست آورده‌ به يک پرسش پاسخ دهد. ۲۰ دقيقه فرصت داده مي‌شود که داوطلب پاسخ خود را که بايد بين ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه باشد، بنويسد.

 

در بخش مستقل بخش نوشتاري، مشابه بخش نوشتاري آزمون کامپيوتري تافل مي‌باشد؛ در این قسمت ۲۰ دقيقه فرصت داده مي‌شود که انشاء کوتاهي در حدود ۳۰۰ کلمه درباره يک موضوع خاص توسط داوطلب نوشته شود.

 

بخش گفتاري (Speaking): اين بخش جديد از آزمون تافل داراي شش تکليف (task) مي‌باشد که دو تکليف آن به صورت مستقل (independent) و چهار تکلیف به صورت تلفيقي است. بخش گفتاري آزمون تافل داراي قسمت‌هاي زير است: دو تکليف مستقل (independent) درباره موضوعات معمولي و آزاد: شرکت‌کنندگان بايد با استفاده از دانش و تجارب شخصي خود در مورد موضوع خاصی توضیح ‌دهند.

 

 

ثبت نام در آزمون تافل اینترنتی

 

 

 

برای شرکت در آزمون تافل، می بایست از طریق سایت ETS.org/toefl ثبت نام کرده و کشور و محل و روز برگزاری آزمون را در صورتی که فرصت ثبت نام به شما می داد، انتخاب و هزینه را با مستر کارت پرداخت کنید.

 

 

 

برای آشنایی با این آزمون،‌ می توانید پی دی اف نمونه پرسش هایی که در آزمون تافل مطرح می شود را از سایت رسمی تافل دانلود کنید. برای اطلاعات بیشتر به نشانی http://www.ets.org/toefl/ibt/prepare/test_questions مراجعه کنید.