سوئیچ شبکه

سوئيچ يکي از عناصر اصلي و مهم در شبکه هاي کامپيوتري است.
سوئيچ براي اتصال دستگاهاي مهاي تحت شبکه، ختلف از قبيل رايانه, چاپگردوربين‌هاي مدار بسته و …. در شبکه‌هاي کابلي مورد استفاده واقع مي‌شود.
يک سويچ شبکه (Network Switch)، دستگاهي است که امکان تبادل مستمر اطلاعات (ديتا) را بين چند دستگاه متصل به يک شبکه محلي (LAN) فراهم مي‌سازد. البته يک هاب (Network Hub) نيز تقريبا همين کار را مي‌کند با اين تفاوت که هاب، تمامي ديتا و اطلاعات را بصورت يکسان و بدون غربال‌گري براي تمام دستگاه‌هاي متصل به شبکه، ارسال مي‌کند و در واقع يک هاب (بر خلاف سوئيچ)، نمي تواند يک ديتاي اختصاصي را فقط براي يک دستگاه خاص موجود در شبکه، ارسال کند. ولي يک سويچ با اختصاص يک مک‌آدرس (MAC address) منحصر به فرد به هر دستگاه (پورت) متصل شده، امکان ارسال اطلاعات به هر دستگاه متصل را به صورت مجزا و اختصاصي فراهم مي‌سازد.
سويچ‌ها از نظر تعداد پورت اتصالي و سرعت انتقال اطلاعات داراي انواع مختلفي هستند. سويچ‌هاي عادي و خانگي به طور متوسط داراي ? تا ? پورت هستند و سويچ‌هاي صنعتي که بين ?? تا ??? پورت اتصالي را پشتيباني ميکنند. از نظر سرعت هم آنهايي که در شبکه‌هاي خانگي مورد استفاده قرار مي‌گيرند تا 1Gbps و انواعي که به طور مثال در ديتا‌سنتر‌ها کاربرد دارند امکان انتقال ديتا تا 10Gbps را دارا هستند.


برخي مزيت‌هاي و قابليت‌هاي سويئچ :
امکان برقراري ارتباط بين ده‌ها و گاهي صدها دستگاه را به طور مستقيم و هوشمند به ما مي‌دهد
امکان برقراي ارتباط با سرعت بسيار بالا را فراهم مي‌کند
امکان نظارت و مديريت بر عملکرد کاربران را فراهم مي‌کند
امکان کنترل پهناي باند مصرفي کاربران را فراهم مي‌کند
امکان تفکيک شبکه به بخش‌هاي کوچکتر و مشخص کردن نحوه دسترسي افراد به قسمت‌هاي مختلف را فراهم مي‌کند
سوييچ هايي هم وجود دارند که به آنها سوييچ poe اطلاق مي شود.
POE مخف کلمه Power Over Ethernet مي باشد.
شايد شنيده يا ديده باشيد که يک سري از سوئيچ ها، يک يا چند پورت POE دارند. پورت POE پورتيه که مي تونه علاوه بر ارسال و دريافت اطلاعات، انرژي برق رو هم (براي دستگاهي که بهش وصل شده) تامين کنه. يعني از چند رشته سيمي که تو کابل شبکه وجود داره، چند تا از رشته سيم ها اطلاعات و داده ها رو ارسال – دريافت مي کنن و از بقيه رشته سيم ها هم برق مورد نياز براي دستگاهي که به پورت وصل شده تامين ميشه.
ضرورت استفاده از poe چيست؟
يکسري از دستگاه ها مثل دوربين مداربسته ، گوشي تلفن (که تحت شبکه کار مي کنند) و … براي کار نياز به انرژي برق دارند اما برق مورد نيازشون از طريق کابل شبکه اي که بهش وصل شدن تامين ميشه. اين مسئله توي گوشي تلفن هاي VOIP خيلي عمومي تره.