از چه سنی به کودکمان زبان و ریاضی یاد بدهیم

شاید تا یکی، دو دهه پیش، با گذشتن بچه ها از ۵ سالگی نگرانی والدین برای آموزش دیدن شان شروع می شد اما چند سالی است که دامنه این نگرانی ها گسترده تر شده و به سن کودکستان و حتی یکی، دو سال اول زندگی کودکان کشیده شده است. هنوز کودک زبان باز نکرده والدین کارت های آموزش زبان انگلیسی را پیش چشمش می گیرند و هنوز مفهوم اعداد را نمی داند قلم و کاغذ به دستش می دهند تا نامش را بنویسد.
اگر شما هم از والدین همیشه نگرانی هستید که می ترسید برای آموزش دادن به فرزندتان دیر شود، پیشنهادهای ما در این مطلب را بخوانید. ما به شما از سن مناسب آموزش دادن به فرزندتان می گوییم.

آیا وقتش رسیده؟
اگر با بردن کودک تان از این مرکز استعدادیابی به آن مرکز به دنبال اثبات نبوغ و توانایی خارق العاده اش در یادگیری هستید، دست نگه دارید. محققان توصیه می کنند کودک تان را تا قبل از سه سالگی به هیچ عنوان در معرض این تست ها قرار ندهید. اگر شما از مادران عجولی هستید که می خواهید در چند ماهگی هوش فرزندتان را آزمایش کنید و هنوز یک ساله نشده او را با کمک تجهیزات جدید آموزشی باسواد کنید، باید بگوییم راه طولانی و بی نتیجه ای را می روید. پیشنهاد محققان این است که حوصله و صبرتان را نگه دارید برای وقتی که می دانید تلاش تان ثمر دارد.
بعد از سه سالگی با آزمون های مختلفی که توسط کارشناسان و در دوره های مختلف انجام می شود می توانید به این نتیجه برسید که فرزندتان می تواند زودتر از موعد خواندن و نوشتن را یاد بگیرد یا نه.

چه موقع ریاضی یاد می گیرد؟
با کارشناسان آموزشی مشورت کنید و بعد سراغ اعداد بروید
برای شروع یادگیری اعداد و ریاضی، کودک باید به تفکر انتزاعی رسیده و توان درک مفهوم اعداد را داشته باشد. برای یافتن راه مناسب برای آموزش کودک بهترین کار این است که کودک با کمک یک کارشناس آموزشی مورد آزمون قرار گیرد و اگر قصد آموزش ریاضی به فرزندتان را دارید و در اوایل نتیجه خوبی از آموزش دیدنش می گیرید، بی وقفه پیش نروید. اگر او در فرآیند یادگیری مشکل داشت باید با قرار دادن وقفه سه تا شش ماهه، آموزش او را دوباره ازسر بگیرید. اگر احساس کردید روند یادگیری فرزندتان بسیار کند یا متوقف شده، یک مشاور آموزشی را در جریان قرار دهید.

از اینها کمک بگیرید
پازل ها به توانایی ساختاری کودک کمک می کنند. هر چیزی که در ذهن کودک با مسائل ارتباط برقرار کند و توانایی ساختاری و ساختمانی کودک را افزایش دهد به نحوی با منطق و ریاضی او مرتبط است. در بازی های کودکان که با یکدیگر توپ را دست به دست می کنند هم می توان چند هدف را در یک فعالیت گنجاند و مفهوم عدد و شمردن را به آنها یاد داد.

چه زمانی حروف را یاد می گیرد؟
پیش از هر چیز کودک باید توانایی تشخیص حروف الفبا را داشته باشد. یادگیری این حروف هم در اغلب کودکان در پایان دوره پیش دبستانی یعنی حدود پنج تا پنج و نیم سالگی اتفاق می افتد. البته راه های دیگری هم برای یادگیری حروف الفبا قبل از ورود به مدرسه وجود دارد که معمولا از طریق روزنامه، مجلات، کتاب ها و علائمی است که در رسانه های مختلف وجود دارد. در تحقیقات مختلفی که انجام شده، مشخص شده کودکانی که برنامه های آموزشی تلویزیون را تماشا می کنند می توانند حتی در سه سالگی حروف را تشخیص داده و بازشناسی کنند.
در حقیقت میزان توانمندی کودکان در درک و فهم به فرآیند ابتدایی یادگیری بازمی گردد. از ۶ ماهگی به بعد توان غضروفی بچه ها شکل می گیرد. بچه ها با اشکال متفاوت آشنا شده و شناخت از طریق دست و دهان انجام می شود. برای یادگیری حروف می توانید از طریق بازی وارد شوید. فرآیند شناخت حروف، بچه ها را با کلمات و تطبیق کلمات از لحاظ مفهومی با مصداق خارجی آن فراهم می کند.

از اینها کمک بگیرید
از مکعب های پلاستیکی یا کتاب های مصور و رنگ آمیزی می توانید برای آموزش استفاده کنید. البته این روزها که کودکان به موبایل و تبلت علاقه ویژه ای نشان می دهند می توانید از اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مختلف نیز کمک بگیرید.

چه موقع خواندن را یاد می گیرد؟
ببینید آماده است ؟
بسیاری از محققان به والدین و مربیان توصیه می کنند تا زمانی که کودکان به سن عقلی شش سال و شش ماه نرسیده اند به آنها خواندن یاد ندهید اما حالا آمادگی برای خواندن به عوامل زیادی بستگی دارد که برای کودکان مختلف در زمان های متفاوت اتفاق می افتد. آمادگی کودکان برای یادگیری در نتیجه تجارب رسشی و محیط پیرامون ایجاد می شود که می تواند در سنین پایین نیز اتفاق بیفتد. سن مناسب برای خواندن در کودکان بسیار متفاوت است آنها می توانند از سه تا ۱۱ سالگی خواندن را شروع کنند اما به طور کلی خواندن در سنین بین چهار تا ۱۰ سالگی اتفاق می افتد.
اما عجله نکنید؛ اگر فرزندتان مهارت های اساسی و زیربنایی را کسب نکرده باشد نباید او را مجبور به یادگیری و خواندن کنید. اجبار به خواندن زودتر از موعد در بسیاری از موارد باعث سرخوردگی و ناراحتی کودک می شود. به طور کلی اگر کودک شما در هر سنی ویژگی های زیر را از خود بروز دهد، می توان گفت آمادگی خواندن دارد:
وانمود می کند که در حال خواندن است.
از صداهایی که حروف ایجاد می کنند آگاه است.
به کلمات نوشته شده در خیابان ها، تلویزیون، مجلات و کتاب توجه می کند.
معنی برخی کلمات ساده را می داند.
می تواند نام و نام خانوادگی خود را تلفظ کند.

از اینها کمک بگیرید
نگاه کردن به تصاویر و بازی با حروف آهنربا دار یا حتی خواندن شعر و ترانه می تواند به یادگیری خواندن کودکان کمک زیادی کند.

چه موقع زبان دوم را یاد می گیرد؟
در آموزش زبان دوم به کودک نکته قابل توجه این است که باید زبان مادری یا زبان اول برای کودک به طور کامل جا بیفتد و به عبارت دیگر کودک تسلط کامل بر زبان مادری داشته باشد. کودکانی که هنوز برخی حروف را به جای هم استفاده می کنند، حرف خاصی را نمی توانند تلفظ کنند و برخی کلمات را جا به جا ادا می کنند برای آموزش زبان دوم آماده نیستند.
پیش بینی می شود کودک بین سه تا سه سال و نیم به زبان مادری تسلط پیدا کند و کلمات و حروف را راحت ادا کند بنابراین از این سن می توان کم کم زبان دوم را وارد کرد. اما اگر کودکی چهار یا پنج سال دارد و هنوز بیان کلمات برای او مشکل است، برای یادگیری زبان دوم آماده نیست. پس نمی توان سن را معیار قرار داد. تنها معیار قابل اعتنا توانایی کودک در گفت وگو به زبان مادری و زبان اولش است.

از اینها کمک بگیرید
اگر کودک تان به کامپیوتر یا تبلت علاقه دارد استفاده از کیبورد یکی از ابزارهایی است که می تواند شناخت حروف انگلیسی را برای او فراهم کند. اگر فکر می کنید مشکل کودک در یادگیری زبان عدم تمرکز است، تمرین های تمرکز را با او انجام دهید.

چه موقع می تواند بنویسد؟
واقعیت این است که فرآیند خواندن پیش از نوشتن اتفاق می افتد. هر چند کودکان اول مداد را در دست شان می گیرند و شروع به خط خطی کردن می کنند. آنها در بازی های شان معمولا از علامت های نوشتاری استفاده می کنند و مثلا نسخه پزشک را می نویسند. وظیفه شما به عنوان والدین کودک این است که با دیدن این علائم به منظور تقویت مهارت نوشتن در کودک تان از او بخواهید منظور خودش را از این علائم بیان کند. اگر کودک چند بار در املای خود یک کلمه را اشتباه بنویسد، می تواند نشانه آن باشد که حافظه تصویری کودک مشکل دارد.

از اینها کمک بگیرید
اگر در تلاش هستید کودک تان نوشتن یاد بگیرد می توانید چند کار انجام دهید؛ مثلا می توانید برای کودک همیشه کاغذ و مداد رنگی آماده کنار بگذارید یا با هم نامه ای برای یکی از اقوام یا دوستان بنویسید. قبل از نوشتن کلمه برخی وسایلی که با حروفی مشابه نوشته می شوند را بیاورید و به کودک نشان دهید.