آموزش زبان انگليسي از دوره دبستان

جام جم آنلاين: وزير آموزش و پرورش در تازه‌ترين موضع خبري خود در سال جديد از بررسي ورود زبان انگليسي به مدارس ابتدايي خبر داد بنابراين انتظار مي‌رود آموزش زبان در دبستان‌ها بزودي آغاز شود. در حال حاضر شوراي عالي آموزش و پرورش در حال بررسي طرحي است كه براساس آن آموزش زبان انگليسي در مدارس ابتدايي اجرا شود.

اين بررسي در حالي انجام مي‌شود كه وضعيت آموزش زبان انگليسي در ساير مقاطع تحصيلي چندان مطلوب نيست و واكنش برخي دانش‌آموزان و معلمان زبان از وجود نقاط ضعف در اين درس حكايت مي‌كند.

آموزش زبان در مدارس با چالش‌هاي فراوان همراه بوده، در دوره‌اي آموزش زبان از سال اول راهنمايي حذف شد بدون اين‌كه توجيه قانع‌كننده‌اي بيان شود. بعد مجددا آموزش زبان از اول راهنمايي آغاز شد، بدون اين‌كه دليلي ارائه شود. در حال حاضر هم بحث آموزش زبان در دبستان‌ها را مطرح مي‌كنند، در حالي كه ما هنوز در راهنمايي و دبيرستان با مشكلاتي روبه‌روييم.
متون آموزشي موجود قديمي و خسته‌كننده است، حتي تصاوير كتاب زبان براي دانش‌آموزان هيچ جذابيتي ندارد. نياز امروز بچه‌ها در زبان انگليسي مورد توجه قرار نگرفته، در حالي كه زبان مقوله‌اي پوياست و در بسياري موارد قواعد و محتواي آموزشي با 20 سال قبل هيچ تفاوتي ندارد. در بسياري موارد معلمان توان آموزش همه مطالب را ندارند، چراكه انگيزه يادگيري در دانش‌آموزان پايين است.
علاوه بر اين، بررسي پژوهش‌هاي انجام شده از وضعيت آموزش زبان در مدارس نشان مي‌دهد از نظر بعضي معلمان و كارشناسان، محتواي كتاب‌هاي زبان در ارائه مطالب، مثال‌ها و تصاوير داراي تنوع نيست و تمرين‌هاي ارائه‌شده باعث تقويت مهارت در دانش‌آموزان نمي‌شود. به گفته اين افراد، دانش‌آموزان طي حدود 7 سال فراگيري زبان انگليسي (3 سال راهنمايي، 3 سال متوسطه و يك سال پيش‌دانشگاهي)‌ قادر نيستند مهارت‌هاي لازم را شامل گوش دادن، نوشتن، صحبت كردن و خواندن بياموزند و اين كتاب‌ها كلياتي است كه دانش‌آموزان با حفظ كردن تنها نمره قبولي مي‌گيرند و بعد از چند ماه همه را فراموش مي‌كنند